Kom igång guide för manager
Så du har skapat ett nytt lag på Dittlag. Vad händer sen?
Direkt efter du har skapat ett nytt lag så kommer du rakt in på din lagsida (utan inloggning) för att kunna lägga till övrig information för laget. Det första du ser är en grön hjälpruta som är aktiverad första gången du går in i applikationen. Här står det viktigaste du behöver veta om den aktuella fliken och vad du först måste göra som manager för att komma igång med laget.
Sammanfattningsvis bör du som manager i laget ...
- Lägg in ditt namn och andra valfria kontakt uppgifter under din medlemsprofil. Detta gör du under fliken 'Medlemmar'.
- Aktivera din medlemsprofil genom att klicka på länken i aktiveringsmailet.
Det kan dröja en stund innan du får aktiveringmailet utskickat till din mailbox. Under tiden du väntar kan du göra följande inställningar medan du fortfarande är inloggad direkt efter laget har skapats.
- Kontrollera grundläggande inställningar för laget. Detta gör du under fliken 'Inställningar'. Standard inställningar är normalt sett OK, men det kan vara trevligt att lägga in en lagbild och en introduktionstext som välkomnar medlemmarna i laget. Tänk på att bilden inte bör vara bredare än 600 pixlar för att det ska få plats på sidan. Lägg även in var laget har sin hemvist ('Plats').
- Lägg till övriga medlemmar i laget. Detta gör du under fliken 'Medlemmar'. Här har du några olika möjligheter. Antingen lägger du in varje medlem en och en eller så lägger du in ett antal medlemmar i ett steg genom import funktionen. Tänk på att du behöver känna till varje medlems email adress för att kunna lägga till honom/henne. Se separat blog inlägg för en förklaring på olika sätt att lägga in medlemmar.
- Lägg in händelser (möten, matcher etc.). Detta gör du under fliken 'Händelser'. Här kan du också lägga in möte för möte, men du kan även importera t ex. ett helt spelschema med matcher. Importen är lite mera komplicerad och kräver att du editerar matchschemat i en texteditor. Se separat blog inlägg för en förklaring på olika sätt att lägga in händelser.
Detta är lite grovt vad du behöver göra för att komma igång med ditt lag. Hoppas att de flesta funktioner ska vara intuitiva. Tänk på att du alltid kan trycka på 'Hjälp' för att få lite kortfattat information. Du kan också skicka ett email till dittlag.se@gmail.se så ska jag försöka hjälpa dig med ditt problem.
Mer information ...
Annan information som kan vara av speciellt intresse när ni håller på att komma igång med dittlag är följande.
- Varför Dittlag.SE?
- Problem med att logga in?
- Problem med mailutskick?
- Importera medlemmar och schema
- Säkerhet i Dittlag
- Editor för infosidan
Dittlag innehåller fler funktioner än vad man först kan tro. När ni blivit mer varma i kläderna kan ni undersöka lite mera avancerade funktioner.
- Dittlag i mobilen
- Mer markup i Dittlag!
- Färgmarkeringar i dittlag
- Anonyma inlägg i forumet
- Problem med lagmail?
- Flera infosidor
- Händelser direkt i ditt kalenderprogram
- Spelschema i ditt kalenderprogram
- Locka med bilder!
Hoppas att ni ska uppskatta alla funktioner i dittlag. Har ni förslag på nya funktioner så tveka inte att skicka in förslag till dittlag.se@gmail.se.
Date: 3 Jan 2009